Kurres politiska skola: betygsutdelning

Det av mig själv initierade utbildningsprogrammet Kurres politiska skola har fått ett enastående mottagande, vilket ger oss liberaler gott hopp om framtiden. Precis som med all inlärning är det av yttersta vikt att man på ett tidigt stadium mäter och betygssätter elevernas kunskaper. Jag tänkte därför – innan jag går vidare med undervisningen – ta tillfället i akt att meddela några betyg.

Betyget A (berömlig) tilldelas tankesmedjan Hayekinstitutet i Sveriges chefsideolog S R Larson. Larson har inte bara gjort ovärderlig reklam för min utbildning, utan också själv tillämpat de liberala principerna på en rad historiska konflikter. Särskilt lyckosam är hans tillämpning på fallet med de amerikanska fredsbomberna över Japan 1945. Bomberna över Hiroshima och Nagasaki är mycket riktigt ett exempel på när en demokratisk nations skyldighet att – som Larson själv skriver – ”sprida frihet till länder som ar ofria” helt självklart övertrumfar alla invändningar om att våldsutövningen skulle vara oproportionerlig eller militärt omotiverad.

Däremot tvingas jag att ge betyget BC (icke fullt godkänd) till signaturen ”Kurt” som tagit plats på min bloggs kommentarfällt. Istället för att följa de liberala reglerna, envisas ”Kurt” med att ifrågasätta dem. Därför kan han inte heller komma till ett ställningstagande vad det gäller hur vi liberaler bör förhålla oss till Saudiarabien. I detta sammanhang vill jag bara påminna om regel två som talar om för oss att det är ”den part som står USA närmast som har rätt”. Denna regel har naturligtvis varit skäl nog för oss liberaler att många gånger försvara Saudiarabiens intressen i världspolitiken. Som bestraffning för sin obstruktion anmodas Kurt att tio gånger på mitt kommentarfällt skriva meningen: ”Jag skall aldrig mer glömma bort den liberala regeln nummer två”.

Därmed har det blivit dags att gå vidare i Kurres politiska skola.

 

Andra bloggar om: , , .

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback