Slaget vid Lund 2008

Som jag tidigare berättat, har jag och Johan Norberg utmanat svenska vänsterskribeter på kultursidorna respektive i den sk bloggsfären för att offentligt kunna reda ut de fatala missförstånd som de gett spridning åt i samband med sina recensioner av Naomi Kleins bok Chockdoktrinen. Johan Norberg har å sin sida beskrivit hur den politiska vänstern obstruerat alla försök till den saklig debatt genom att inte tillmötesgå Norbergs villkor för debatten. I en tidigare bloggpost har jag redogjort för hur historien sedan upprepades genom att även mina debattvillkor helt ogenerat tillbakavisades.

Nu har emellertid en professor från den forna lärdomsstaden Lund – en viss Erik Svensson – sagt sig vara villig att ta upp min kastade handske. På ett för den svenska vänstern typiskt sätt har professor Svensson redan inlett sitt pinsamma munhuggande med en rad oförskämdheter. På min kommentartråd kallar han således min populära blogg för såväl ”ointressant” som ”demagogisk”. Den forskningspolitiske experten Dick Erixon har tidigare på ett sakligt sätt beskrivit hur de svenska universiteten blivit en förvaringsplats för övervintrade revolutionsromantiker och till en lekstuga för rabiata radikalfemminister. När dessa hysteriska utfall görs från en person som skall företräda naturvetenskapen, torde detta vara bevis nog för hur långt politiseringen av det svenska universitetsväsendet har drivits. Det är inte att förvåna att de tappra liberala sanningstjänarna inom Lunds studentliv har anledning att ibland ta ton och besjunga universitetets svek mot förnuftet:


Var äro de som kunde allt,
blott ej sin ära svika,
som voro män av äkta halt
och världens herrar lika?
De drogo bort från vin och sång
till vardagslivets tråk och tvång


Men nu återvänder jag alltså till min forna studentstad Lund för att i egen person besvara dessa frågor genom att anta denna tvekamp, där inget mindre än Sanningen står på spel. Advokat Kurt G. Rantzén är beredd att möta sin kontrahent och inför publik försvara det chilenska exemplet. Baronessa Thatchers ord ringer i hans öron och manar till mod och dådkraft:

Make no mistake: revenge by the Left, not justice for the victim, is what the Pinochet case is all about. [..] What the Left can't forgive is that Pinochet undoubtedly saved Chile and helped save South America.

Vid det förra slaget i Lund, den 4 december 1676, tvingade Karl XI sina motståndare på flykt. Därmed vore det naturligtvis påbjudet att även denna batalj skulle kunna hållas den 4 december. Men det är alltså upp till min motståndare att närmare precisera datum. Jag ämnar att fullfölja mina plikter att marknadsföra denna duell på ett sätt så att det får rikligt med genomslag i svensk riksmedia. I övrigt ber jag – efter att ha konsulterat mina liberala meningsfränder – att få återkomma med de ytterligare villkor för debatten som jag tidigare förutskickat.

Andra bloggar om: , , , .

Kommentarer
Postat av: Svennis

Mer om Erik Svensson:



filer/ErikSvensson.htm" rel="nofollow">http://www.mphy.lu.se/avd/nf/hesslow/POPMEDIA/Politik/pdffiler/ErikSvensson.htm

2008-11-25 @ 23:28:52
Postat av: Håkan

Tack för att du finns Kurt, Vår sista bastion mot den bolsjevikiska pöbeln!

2008-11-29 @ 01:46:08
Postat av: Erik Svensson

Jag vässar min sabel så att den må blända dig och ingjuta skräck i dig när du närmar dig Lund!

2008-11-30 @ 09:18:17
URL: http://www.biologyandpolitics.blogspot.com
Postat av: Kerstin

Visst, bara slagets plats offentliggörs infinner jag mig, med eget nyputsat verbalt svärd, trots att bataljen inte kommer att stå i min hemkommun :-). Man får ju inte vara alltför rigid när det gäller så viktiga ting.

2008-12-01 @ 02:38:37
URL: http://www.alba.nu/motvallsbloggen/
Postat av: mohammed allah

Art news from Sweden.

The Best mohammed T-shirt art is from Sweden. Watch and read the info at,

http://www.mohammedt-shirt.com

Don´t translate read in English.

2008-12-10 @ 20:23:31
URL: http://www.mohammedt-shirt.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback