Värderingsskifte och salladsbarer.

Gårdagens tal av Maud Olofsson gjorde, trots en del onödigt sladder om miljöbilar, ett bestående intryck. Olofsson gav svenska folkets längtan efter ett entreprenöriellt värderingsskifte ett poetiskt uttryck när hon -- dagen till ära klädd i partiemblemets fäger -- diktade:

Det är det jag kallar värderingsskiftet. Ett skifte
från överhet till närhet
från hjälplöshet till hjälpsamhet
från "inte-mitt-fel" till "jag har en uppgift."
från ängslan till frimod
från "någon borde" till "jag kan."


Maud Olofssons eleganta poesi lär emellertid inte räcka för att övertyga alla om behovet av ett värderingsskifte. Jag har, efter en omfattande analys av det underlagsmaterial som finns tillgängligt angående politiska stämningar och tendenser i Sverige, kommit fram till, att ett borgerligt återval år 2010 kräver långt mer radikala grepp än Olofssons välljudande strofer.

Jag har därför ett konkret förslag, som torde få även de mer styvnackade motståndarna till liberalism och frihet att ta sitt förnuft till fånga. Centerriksdagsmannen Fredrick Federley har som bekant under det förgångna året startat en salladsbar, vilken var avsedd att fungera som en frihetens fyrbåk mot fackföreningsrörelsens och socialdemokratins förtryck. Detta framgångsrika koncept borde nu i marknadsföringssyfte utvecklas ytterligare. Således föreslår jag att centerledningen ger Federley i uppdrag att förvärva en ny salladsbar -- som sedan, när de fackliga trakasserierna sätter fart -- demonstrativt flyttas till Singapore.

Därmed skulle Federley och Centern få chansen att återta initiativet i denna så viktiga fråga -- samtidigt som de mer styvnackade motståndarna till företagsamhet och frihet får det liberala budskapet förmedlat på ett språk som de av allt att döma förstår.

Andra bloggar om:
, , , .


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback