Öppet brev till DN:s Maria Schottenius.

Bästa Maria Schottenius,

Jag har med en ständigt växande irritation följt hur Du och Din redaktion behandlat oss liberaler i allmänhet och den internationellt erkände och upphöjde Johan Norberg i synnerhet. Då jag reser mycket i mitt arbete måste jag påpeka, att en förtalskampanj som den Du ägnar Dig åt hade varit otänkbar i USA. Där har man balanserade och sakliga medier, vilka låter oss liberaler komma till tals så snart vi har något intressant att säga - vilket naturligtvis händer allt som oftast.

Jag hade egentligen tänkt låta Johan sköta detta på egen hand, men då Du inte tycks ta intryck av hans tillrättavisningar, känner jag mig nu nödgad att skrida in och bringa ordning i affären. Då det är uppenbart att Du har fel, tänker jag inte komma med någon långrandig genomgång av grundläggande liberala publicistiska principer. Istället formulerar jag kort och koncist våra krav:

  1. Du skall be om ursäkt till mig och Johan Norberg
  2. Du skall i Dagens Nyheter införa en rättelse angående de åsikter som tillskrivs Norberg.
  3. Du skall läsa och recensera Norbergs böcker
  4. Så snart vi liberaler har något intressant att tillföra samhällsdebatten, skall ni se till att vi får rikligt utrymme i era spalter.

Jag är säker på att vi ska komma överens till sist. Det räcker förmodligen med att påpeka, att de företag vi representerar, står för en betydande del av Dagens Nyheters annonsintäkter. Om detta argument inte är tillräckligt övertygande, skulle jag vidare vilja påpeka, att vi liberaler rent allmänt har goda kontakter inom svenskt näringsliv - och det torde således inte vara någon större utmaning, att övertyga din arbetsgivare, Bonnierskoncernen, om att det nog är dags för både dig och Andreas Malm att se sig om efter nya arbetsuppgifter.

Jag hoppas att jag klargjort vår ståndpunkt, och att vi hädanefter kan slippa den typ av sluggerjournalistik som dessvärre blivit DN-Kulturs signum på senare år.

Bästa hälsningar,
Kurt G. Rantzén
Advokat


Kommentarer
Postat av: Liberal kollega

Bra rutet, broder. Har du skickat ditt brev till http://oppnabrevtilldn.blogspot.com/?

2008-02-21 @ 16:31:46
Postat av: K J F

Kul parodi! Eftersom Schottenius gick på Malms påståenden kommer hon säkert tro att det är ett riktigt läsarbrev.

2008-02-22 @ 09:05:17
Postat av: Jacob Wibelius

"Parodi"? K J F är uppenbart sinnesförvirrad. Ett ytterst välformulerat och berättigat brev, anser jag. Skulle gärna sätta mitt namn till det.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback