Myten om stressen.

Jag läser ett mycket vasst - om än kort - inlägg på min liberale kollega Johnny Munkhammars blog, som får mig att tänka till:

"Wireless. Those who claim that progress and new technology creates more stress couldn′t be more wrong. This is written from a sunbed next to a swimming pool in Tenerife. I have just come back from some ten kliometres of jogging close to the sea. Lots of hills, good exercise. And pleasure can definitely be combined with a lot of work, not least thanks to wireless networks."

Munkhammars kloka ord får mig osökt att komma att tänka på det ständiga tjatet om utbrändhet. För oss hårt arbetande liberaler är det irriterande att ständigt höra gnället från alla dessa offentliganställda som drar valser om överbelastning och depression för att kunna sätta guldkant på tillvaron genom att utverka ytterligare några kronor av våra surt förvärvade skattepengar.

Då jag själv har en arbetsvecka på 60-80 timmar, vet jag att det inte alls är skadligt eller stressande att ha en hög arbetsbelastning; tvärtom - det är just detta stora ansvar som får mitt jobb att kännas intressant och stimulerande. Så till alla gnällspikar som besvärar sig över stressande teknologiska förändringar eller arbetsförhållanden kan jag bara säga: läs Munkhammars närmast idylliska redogörelse ovan och ta lärdom!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback