Svar på tal

En ung vänsteraktivist har bombarderat denna blogg med kommentarer, samtidigt som kommentarsfunktionen tycks ha hakat upp sig (eller finns det månne något socialdemokratiskt filter inbyggt, som stoppar mina kommentarer?). Nå, för att undvika ytterligare insinuationer tänkte jag här gå igenom de olika kommentarerna, i tur och ordning.

1. Angående Tiggeri.

ATW skriver: "Men det är ju exakt det du själv gör, när du drar hela socialdemokratin över en kam:" osv.

Min poäng var emellertid att det inte duger som argument för eller emot en ståndpunkt att någon annan omhuldar ifrågavarande ståndpunkt. Tiggeriförbud blir inte bättre för att en moderat stöder det, eller sämre för att en socialdemokrat stöder det.

"Socialsekreterare är alltså illvilliga, och tiggeri är ett modernare och effektivare sätt att hantera fattigdomsproblemet än socialbidrag och a-kassa? Antar att du tog bort det där tramset om a-kassan från inlägget, efter att blivit hånad av RM? Stämmer det?"

Jag har inte tagit bort något "trams" av den enkla anledning att jag inte ägnar mig åt "trams". Det citat som signaturen RM tar upp är hämtat från kommentarsfältet på en annan blogg. Jag vet att många känner sig kränkta över hur de behandlas inom socialvården, och dessa skulle säkert föredra transaktioner som ordnas frivilligt.

"Du menar alltså att under den tiden min far gick arbetslös borde han ägnat tiden åt att tigga istället för att gå på a-kassa?"

Jag menar att vi svenskar borde bli bättre på att finna egna lösningar ur problem, och inte ständigt förlita oss på staten (d.v.s skattebetalarna).

2. Ang. "Barbro omfördelar"

"Jag är ledsen att behöva säga det, men dina värderingar är nog ändå mer konservativa än liberala."

Nejdu, meritokrati är ett liberalt system.

"Johan Norberg skulle skaka på huvudet om han läste det du skriver här."


För det första: se kommentar om detta under punkt 1 ovan. För det andra: Norberg är en av Sveriges största politiska tänkare, så jag är säker på att han skulle känna sympati för mina idéer.

3. Ang. "Arvet efter Bush"

"Inte konstigt att du undviker att svara med tanke på att Ernst, enligt vad jag vet, har rätt."

Anledningen att jag inte svarar Ernst är dels att han är
död sedan 1998 och jag ogillar tanken på att debattera med lik, dels att han har uppåt väggarna fel. Det amerikanska budgetunderskottet sjunker nu rekordsnabbt, tack vare presidentens strategiska skattesänkningar. Och att ha en statsskuld som stiger är inget problem så länge bruttonationalprodukten stiger ännu snabbare.

Detta var nog allt för närvarande. Jag återkommer i frågan om USA:s positiva inflytande i Latinamerika.

För övrigt noterar jag att antidemokraten Lennart Regebro inte gett någon kommentar till det inlägg jag tillägnat honom. Detta kan bara tolkas som att han inser att jag har rätt.

Kommentarer
Postat av: August Torngren Wartin

''En ung vänsteraktivist...'' Tss, så sött Kurre! Jag är säkert kommunist också, visst är jag?
Nu valde du ut delar av några av mina kommentarer.
Som ngn skrev här tidigare:
''Jag anser nämligen att förvärvsinkomst inte har det minsta med samhällsnytta att göra. En sopåkare, t ex, tjänar inte speciellt mycket. Men om han inte gjorde jobbet, skulle det bli ett jäkla liv. Detsamma gäller busschaufförer, städare, personalen på snabbmatsrestauranger och vårdpersonal. Dessa personer påverkar hundratals, kanske tusentals andra människors tillvaro varje dag och gör den bättre. Det är dessa personer man kan kalla samhällsbärande. En advokat, som du Kurran, påverkar kanske högst ett tiotal personer varje dag och då inte alltid till det bättre.''
Som jag nu frågat sammanlagt tre gånger:
Vad blir ditt utförliga svar på detta Kurre?
Och vilken sorts ''intelligens'' är det du talar om, när du hävdar att de människor som betalar mest skatt är de intelligentaste och därmed borde få större politiskt inflytande och några extra röster att lägga i valurnan? Definiera denna intelligens utförligt, tack.
Johan Norberg skulle ALDRIG förespråka en graderad rösträtt. Jag kan maila honom och fråga honom om vad han tycker om dina idéer, ifall du så önskar. Men jag borde nog avstå. Kommer nog kännas tungt när en av dina husgudar sågar ditt intellekt.
Ang (m) och tiggeri: Det jag syftade på var att du drog hela socialdemokratin över en kam, och snackade om att ''det här visar ju på hyckleriet inom socaldemokratin'' etc. etc. enbart pga att en galen sosse ngnstans i landet hade en befängd åsikt i ämnet. Skulle jag göra detsamma skulle moderata samlingspartiet vara rent fascistiskt.
Visst många känner sig kränkta i socialvården. Men ännu fler känner antagligen att de fått livsviktig hjälp, och anser knappast att tiggeri skulle varit ett nyttigare alternativ.
Ok, visst meritokrati är ett liberalt system. Och då är jag heller inte liberal i det här fallet.
Angående Bush så har ju ökningen av budgetunderskottet varit större än minskningen under dennes tid vid makten, även om det sjunker just nu. När president Bush tillträdde år 2001 hade ju USA ett budgetöverskott på över 200 miljarder.

2007-05-05 @ 15:03:53
Postat av: August Torngren Wartin

Har lite bråttom iväg, därför kanske texten är lite osammanhängande.

2007-05-05 @ 15:04:17
Postat av: August Torngren Wartin

''En ung vänsteraktivist...'' Tss, så sött Kurre! Jag är säkert kommunist också, visst är jag?
Nu valde du ut delar av några av mina kommentarer.
Som ngn skrev här tidigare:
''Jag anser nämligen att förvärvsinkomst inte har det minsta med samhällsnytta att göra. En sopåkare, t ex, tjänar inte speciellt mycket. Men om han inte gjorde jobbet, skulle det bli ett jäkla liv. Detsamma gäller busschaufförer, städare, personalen på snabbmatsrestauranger och vårdpersonal. Dessa personer påverkar hundratals, kanske tusentals andra människors tillvaro varje dag och gör den bättre. Det är dessa personer man kan kalla samhällsbärande. En advokat, som du Kurran, påverkar kanske högst ett tiotal personer varje dag och då inte alltid till det bättre.''
Som jag nu frågat sammanlagt tre gånger:
Vad blir ditt utförliga svar på detta Kurre?
Och vilken sorts ''intelligens'' är det du talar om, när du hävdar att de människor som betalar mest skatt är de intelligentaste och därmed borde få större politiskt inflytande och några extra röster att lägga i valurnan? Definiera denna intelligens utförligt, tack.
Johan Norberg skulle ALDRIG förespråka en graderad rösträtt. Jag kan maila honom och fråga honom om vad han tycker om dina idéer, ifall du så önskar. Men jag borde nog avstå. Kommer nog kännas tungt när en av dina husgudar sågar ditt intellekt.
Ang (m) och tiggeri: Det jag syftade på var att du drog hela socialdemokratin över en kam, och snackade om att ''det här visar ju på hyckleriet inom socaldemokratin'' etc. etc. enbart pga att en galen sosse ngnstans i landet hade en befängd åsikt i ämnet. Skulle jag göra detsamma skulle moderata samlingspartiet vara rent fascistiskt.
Visst många känner sig kränkta i socialvården. Men ännu fler känner antagligen att de fått livsviktig hjälp, och anser knappast att tiggeri skulle varit ett nyttigare alternativ.
Ok, visst meritokrati är ett liberalt system. Och då är jag heller inte liberal i det här fallet.
Angående Bush så har ju ökningen av budgetunderskottet varit större än minskningen under dennes tid vid makten, även om det sjunker just nu. När president Bush tillträdde år 2001 hade ju USA ett budgetöverskott på över 200 miljarder.

2007-05-05 @ 15:08:00
Postat av: August Torngren Wartin

Kommentarerna verkar inte publiceras?

2007-05-05 @ 15:09:07
Postat av: August Torngren Wartin

Hoppsan. Dubbel kommentar.

Jaja, hoppas du svarar utförligt på det jag skrev om USA och Latinamerika på Mothugg.se.

/Aug

2007-05-05 @ 17:10:44
Postat av: Lennart Regebro

"Detta kan bara tolkas som att han inser att jag har rätt."

Eller mer sannolikt som att jag inte visste att du hade skrivit ett inlägg om mig. Du kanske inbillar dig att jag läser den här bloggen eller så.

2007-05-05 @ 17:18:44
Postat av: Kurre

August,
Det är många trådar på en gång nu, jag ska göra så gott jag kan. I intelligensdiskussionen handlar det ju inte så mycket om hur 'viktiga' olika individers uppgifter i samhället är, utan dels om deras förmåga att fatta rationella politiska beslut, dels om deras rättmätiga anspråk att ha ett inflytande över hur deras skattepengar administreras. Vad gäller olika yrkens 'viktighet' gissar jag att en mer relevant definition vore att se hur lätt olika individers kompetens kan ersättas. Förlorar du en sopåkare är det inte särskilt svårt att hitta någon med samma eller högre kompetens; förlorar du ett regeringsråd är det något mer intrikat. Jag finner det för övrigt inte nödvändigt att definiera 'intelligens' då sambandet mellan intelligens och förvärvsinkomst som sagt är väl dokumenterat.
Bush, slutligen, kan knappast lastas för att han fick ta över en ekonomi på väg in i en lågkonjunktur. Presidenten har emellertid visat att han kunnat vända alla negativa trender och kommer sannolikt att lämna ifrån sig ett budgetöverskott i motsvarande storleksordning.

Postat av: Kurre

Att Lennart Regebro läser denna blogg torde härmed vara bevisat. Tyvärr verkar han däremot inte begripa särskilt mycket av det han läser.

2007-05-06 @ 14:08:06
URL: http://kurranz.blogg.se
Postat av: August Torngren Wartin

Haha nej, det var jag som skrev en comment på hans blogg och bad honom svara dig. :D

2007-05-06 @ 14:19:28
Postat av: August Torngren Wartin

''Jag finner det för övrigt inte nödvändigt att definiera 'intelligens' då sambandet mellan intelligens och förvärvsinkomst som sagt är väl dokumenterat.''

Men herregud!!!! Skojar du? Om du påstår att det finns ett samband mellan förvärvsinkomst och intelligens är det väl självklart att du måste definiera denna intelligens. Begreppet i sig självt är extremt omdebatterat och det finns hundratals definitioner i forskarvärlden.

Låt mig gissa att du talar om IQ? Jag kan lägga upp en lista på tio totala jubelidioter med mycket högt IQ. Ett exempel är Oasis-sångaren Liam Gallagher, för att referera till musiken jag just nu lyssnar på.

Vissa sorters intelligens är i genomsnitt högre bland välutbildade. En sorts intelligens man tillskansat sig genom studier. Den har inget med livserfarenheter, medkänsla eller andra former av intelligens att göra. Och den har därmed inget att göra med hur medveten man är om hur människor från andra samhällsklasser har det.

2007-05-06 @ 14:35:33
Postat av: August Torngren Wartin

Att den stundande lågkonjukturen var den enda anledningen till att Bush regering gått back så mycket är knappast något många håller med dig om. Det måste du ändå erkänna själv.

2007-05-06 @ 14:38:58
Postat av: August Torngren Wartin

Bush kommer inte att lämna ifrån sig ett budgetöverskott ''i motsvarande storleksordning''.

Du kommer få se hur fel du har. Snart.

2007-05-06 @ 14:43:31
Postat av: August Torngren Wartin

Bush har ju som bekant startat en del krig, sänkt en del skatter, spenderat satan utan att tänka efter.

Det är så eftervärlden kommer att minnas honom. Som en troende krigshetsare med dåliga betyg i samhällsekonomi.

Det vet du lika väl som jag, käre Kurre. Men du blir säkert glad när du inbillar dig ngt annat.

2007-05-06 @ 14:49:35
Postat av: Vera

Jag måste nog säga att dina ideer om tiggerier är avskyvärda. Skulle du om du förlorade ditt jobb gå ut och tigga? Kreativt? Nej skulle inte tro det. Att någon har sådanna ideer klingar i mina öron inte väl.

2007-05-06 @ 16:44:50
Postat av: August Torngren Wartin

De flesta sansade människor tycker förhoppningsvis att Kurres idéer om tiggeri är patetiska. Att de är världfrånvända förstår ju vem som helst.

Förövrigt så vill jag bara säga att jag inte kommer att hinna svara på det du (Kurre) skriver här den kommande veckan. Har fullt upp.

Pusspuss

2007-05-06 @ 21:09:07
Postat av: Kurre

Bäste August, jag vet att det kan vara lätt att förledas av de lögner som våra vänstervridna media sprider om Bush. Låt mig därför rekommendera sajten amerikabrev.nu där några liberala eldsjälar försöker korrigera bilden av USA och Bush.

Det kostar givetvis att demokratisera två länder - men det måste få kosta! Demokrati och mänskliga rättigheter segrar i världen, mycket tack vare USA:s och president Bushs insatser.

Veras kommentar är inte särskilt välartikulerad, därför är det svårt att ge svar på tal. Jag skulle personligen givetvis inte behöva tigga om jag mot förmodan skulle förlora jobbet, för jag har lyckats bygga upp en ansenlig buffert för sådana eventualiteter. Men jag ser inget fel i att de som varit mindre ansvarsfulla i detta avseende ges möjlighet att lösa sina problem utan inblandning från det offentliga.

Det måste finnas en viss fallhöjd i ett samhälle - det är nämligen dessa incitament som ger upphov till framsteg och utveckling. 'Hungriga ölejon jagar bättre' - som den eminente ekonomiprofessorn Marian Radetzki uttryckt saken.

2007-05-07 @ 22:30:12
URL: http://kurranz.blogg.se
Postat av: Ernst Jünger

"Det amerikanska budgetunderskottet sjunker nu rekordsnabbt, tack vare presidentens strategiska skattesänkningar. Och att ha en statsskuld som stiger är inget problem så länge bruttonationalprodukten stiger ännu snabbare."
Det var ett bra svar. Jag hade inte fel. Jag var
tydligen bara lite dåligt uppdaterad. Dessutom är jag för dåligt insatt i nationalekonomi för att kunna bemöta din sista mening.

2007-05-08 @ 04:37:18
Postat av: Ernst Jünger

"Det måste finnas en viss fallhöjd i ett samhälle - det är nämligen dessa incitament som ger upphov till framsteg och utveckling. 'Hungriga ölejon jagar bättre' - som den eminente ekonomiprofessorn Marian Radetzki uttryckt saken."

Trygghet är även det ett incitament för utveckling. Att folk har en statlig sjukförsärking osv, gör att de vågar byta jobb, vågar utvecklas. FÖrstås finns det en baksida av det myntet också, folk som latar sig igenom livet på andras bekostnad.

Vägrar man inse det, så är det nyanslöst.

2007-05-08 @ 04:40:12
Postat av: ATW

Definiera intelligensen du talar om, tack.

2007-05-08 @ 11:09:42
Postat av: ATW

Jag har varit inne på amerikabrev några gånger, ja.
Bush är högerkonservativ, inte liberal. Och varför skulle jag förlita mig till en liten sekt (www.amerikabrev.nu) istället för till majoriteten av världens ekonomer och reportrar? Bush förda politik är ett misslyckande, och det håller de flesta, med rätta, med om.
Jag hinner inte skriva mer just nu, men glöm inte att definiera den här intelligensen som du talar om så med så jämna mellanrum på denna blogg. Om du påstår att det finns ett samband mellan förvärvsinkomst och intelligens är det självklart att du måste definiera denna intelligens. Begreppet i sig självt är som sagt extremt omdebatterat och det finns hundratals definitioner i forskarvärlden. Berätta för mig på vilket sätt denna intelligens har ngt med personers kompetens att göra politiska analyser eller förstå samhällsmekanismer etc. att göra.
/Aug

2007-05-08 @ 11:18:54
Postat av: ATW

Hafsigt meddelande, men jag har bråttom.

2007-05-08 @ 11:20:04
Postat av: Kurre

Bäste August,
Jag tycker ditt tjat om intelligensdefinitioner börjar bli lite enahanda. Jag har inte mycket att tillägga, bortsett från att psykologerna verkar vara tämligen överens om att det finns ett oerhört starkt samband mellan IQ och en persons förmåga att fullgöra komplicerade arbetsuppgifter. Samma sak torde gälla för förmågan att styra ett land.
Beträffande USA, slutligen, så vill jag påpeka att svenska medier varit oerhört vinklade, vilket Näringslivets mediainstitut visat i rapport efter rapport (www.nmi.se).

2007-05-08 @ 21:21:37
URL: http://kurranz.blogg.se
Postat av: angelica

Kurre!!
Jag gillar dig! Du är en man med råg i ryggen! Fler som dig är vad svensk politik behöver! Du har, som få eller ens ingen!?!? verklig koll på allt och alla!
Jag tycker dom här andra som postar inlägg på din fina blogg egentligen kanske skulle se sig om... Alltså, jag menar. Man ska ta debatten som en man och det kan du, Kurre! Jag tror på dig!
http://soderstjerna.blogg.se/
En kompis bland alla kompisarna.

2007-05-11 @ 17:16:32
Postat av: August Torngren Wartin

Suck. Du svarar aldrig på det jag skriver, vilket gör hela denna debatt mycket tröttsam.
Du har nu, efter en utdragen process, tillkännagivit att den sorts intelligens du hela tiden talat om är IQ. Bra så.
Begreppet intelligens är i sig självt som sagt extremt omdebatterat och det finns hundratals definitioner i forskarvärlden.
Att ha högt IQ innebär inte på ngt sätt att man skulle ha större möjligheter att göra bättre politiska analyser än andra.
Det krävs ofta helt andra egenskaper för detta, såsom livserfarenheter, förmågan att göra klassanalyser, förståelse för olika grupper och mekanismer i samhället etc. etc. Ngt som personer med mycket pengar och makt genom historien visat sig vara mycket dåliga på, eftersom de ofta är mer eller mindre avskärmade från resten av samhället. Du är definitivt en av dessa. Jag med, på vissa sätt.
IQ mäter en sorts intelligens. Det finns också många andra sorter av minst lika stor dignitet. Åtminstone på min rangskala.
Det samhälle du drömmer om skulle främja intresset hos ett fåtal redan alltför rika och mäktiga personer.
''Jag finner det för övrigt inte nödvändigt att definiera 'intelligens' då sambandet mellan intelligens och förvärvsinkomst som sagt är väl dokumenterat.''
Du får gärna visa några vederhäftiga vetenskapliga undersökningar som bevisar denna tes. Känns lite tramsigt att du hänvisar till ngt utan att definiera det (nu har du äntligen, efter mycket tjat från min sida, gjort det), och utan att visa mig några källor.

2007-05-13 @ 13:13:00
Postat av: August Torngren Wartin

Bäste Kurre
Du tycker att ''pöbeln'' borde vara tacksamma för att du betalar så hög skatt och finansierar en del av deras välfärd. Du tycker att din höga position i samhället borde belönas med möjligheten att lägga fler röster i valurnan än, exempelvis, en förskolelärare (som egentligen gör fantastiskt mycket mer nytta än du, till ett betydligt mycket lägre pris), och du tror att tiggeri är ett modernare och effektivare sätt att lösa fattigdomsproblemet än a-kassa.
Ngn skrev ngt mycket bra på denna blogg för ett tag sedan:
''Detsamma gäller busschaufförer, städare, personalen på snabbmatsrestauranger och vårdpersonal. Dessa personer påverkar hundratals, kanske tusentals andra människors tillvaro varje dag och gör den bättre. Det är dessa personer man kan kalla samhällsbärande. En advokat, som du Kurran, påverkar kanske högst ett tiotal personer varje dag och då inte alltid till det bättre.''
Mkt träffsäkert. Kurre, du verkar ha väldigt höga tankar om dig själv. Men egentligen gör du nog ändå inte så hemskt stor nytta, i förhållande till många andra ofta inte lika välbeställda, samhällsmedborgare, som i ditt utopia skulle vara både ekonomiskt och politiskt marginaliserade.
Ja, vad ska man säga.
Jag uppmanar dig att göra två saker:
1. Läs på!
2. Umgås med folk från andra samhällskalsser än din egen.

2007-05-13 @ 13:27:25
Postat av: August Torngren Wartin

Och en sak är jag helt bombsäker på.

Ifall Johan Norberg skulle läsa din blogg skulle han må riktigt, riktigt illa. Tyvärr.

2007-05-13 @ 13:29:13
Postat av: Kurre

Stort tack för dina råd August! Jag uppskattar verkligen din idealism. Om man, som jag, varit med ett tag förstår man hur samhället fungerar och då inser man att man inte kan basera politik på fina utopier.
Jag besvarar dina uppmaningar med dessa kloka ord om intelligens, vilka jag grävt fram på Wikipedia:
According to Schmidt and Hunter, "for hiring employees without previous experience in the job the most valid predictor of future performance is general mental ability."[32] The validity of cognitive ability for job performance tends to increase with job complexity and varies across different studies, ranging from 0.2 for unskilled jobs to 0.6 for the most complex jobs.[33]
A meta-analysis (Hunter and Hunter, 1984)[34] which pooled validity results across many studies encompassing thousands of workers (32,124 for cognitive ability), reports that the validity of cognitive ability for entry-level jobs is 0.54, larger than any other measure including job try-out (0.44), experience (0.18), interview (0.14), age (−0.01), education (0.10), and biographical inventory (0.37). This implies that, across a wide range of occupations, intelligence test performance accounts for some 29% of the variance in job performance.

2007-05-14 @ 00:17:57
URL: http://kurranz.blogg.se
Postat av: Atw

Hahaha!

Jag har aldrig baserat mitt politiska engagemang på några ''fina utopier''. Jag är en pragmatiker. Och jag ser mig knappast som ngn vänsteraktivist. Men det är givetvis bekvämt att förkasta alla som bemöter dig med sakliga och svårbemötta argument som vänsteraktivister alternativt kommunister.

På vilket sätt understryker ditt Wikipedia-citat att människor med högt IQ, alternativt högst förvärvsinkomst, skulle vara de mest lämpliga att styra ett land?

2007-05-14 @ 18:20:28
Postat av: Atw

Du verkar sannerligen inte ''varit med ett tag.'' Att man kan vara så världsfrånvänd och selektiv i sitt val av källor då man gör politiska analyser, och samtidigt vara runt 50 år gammal, är ju riktigt skrämmande. Inte konstigt att ingen tar denna blogg på allvar.
Har du överhuvudtaget hört ordet objektivitet? Den bästa vetenskapsmannen är han/hon som erkänner att han/hon haft fel (Särskilt ifall han/hon är runt 50 bast). Men du är väl för fin för sådant, Kurre? Sådant befattar man sig inte med då man uppnått en samhällsposition av sådan dignitet som din, hur kunde jag glömma det?
Kurre, jag är hemskt tacksam för att du finansierar fattiga människors sjukvård. Tack! Du borde få rösta fler gånger än både jag och mina föräldrar. Du som verkar ha sådana fantastiska livserfarenheter och en sådan stenkoll på hur vanligt folk har det! Hur var det nu? Socialsekreterare är illvilliga, och a-kassan föråldrad (tiggeri är en sundare och modernare lösning). Latinamerikas främste vän heter USA och IMF, och den utbredda USA-skepsisen på kontinenten är bara ett dumt och falskt påstående som har sitt ursprung i Kpml(r):s partistyrelse, eller så beror det på att Fidel Castro genom sina romantiska tal fört en hel kontinent bakom ljuset. USA har aldrig störtat en enda demokratiskt vald ledare, och har aldrig i första hand sökt främja sina egna ekonomiska och politiska intressen, utan varit frihetens och demokratins främste förkämpe på sin grannkontinent i syd. Den nuvarande vänstervågen är en produkt av lurendrejerier, och George Bush är en hjälte.
Ja, du Kurre! Du har SÅ rätt. Alla ljuger ju bara, särskilt pöbeln, för den vill ju bara stjäla pengar från de stackars haciendaägarna etc. etc.
Jadu, nu ska jag ut och tigga ihop lite pengar till käk. Att gå på studiebidrag är ju social parasitism. Det har jag läst i Mein Kampf. Eller var det på http://kurranz.blogg.se? Minns inte så noga.
Sieg heil!

2007-05-14 @ 18:42:48
Postat av: Kurre

Ajaj August, där förlorade du debatten med besked. Godwins lag, du vet...
http://www.killfile.org/~tskirvin/faqs/godwin.html

2007-05-14 @ 21:11:02
URL: http://kurranz.blogg.se
Postat av: Atw

Hahaha.

Berätta nu för mig på vilket sätt ditt Wikipedia-citat understryker att människor med högt IQ, alternativt högst förvärvsinkomst, skulle vara de mest lämpliga att styra ett land?

Du har fortfarande inte bevisat ngnting.

2007-05-15 @ 21:42:57
Postat av: Atw

Ser fram emot ditt inlägg om Latinamerika och USA. :)

2007-05-15 @ 21:46:04
Postat av: Atw

Ifall det är ngn som överhuvudtaget kommit med konkreta fakta här så är det jag. Du baserar ju enbart dina åsikter på svammel och din otroligt skeva världsbild.

Hört talas om förutsättningslös granskning?

2007-05-15 @ 21:48:51
Postat av: Atw

Förövrigt så har jag alltid tyckt att internettrådar som mynnat ut i nazistliknelser varit de absolut roligaste. :)
Men, men. Svara gärna på det jag skriver. Hur ditt citat styrker din tes om att människor med högt IQ, alternativt högst förvärvsinkomst, skulle vara de mest lämpliga att styra ett land, förstår jag inte. Gör du?
Och det ska bli hemskt kul att se hur du i ett framtida inlägg gör ett fåfängt försök att försvara din tes om att USA nästan uteslutande gjort nytta i Latinamerika. :) Kommer att krävas en hel del historierevisionism i ditt resonemang. Men sådant verkar du vara tämligen van vid.

2007-05-16 @ 12:59:39
Postat av: Kurre

Bäste August,

som jurist hyser jag stor respekt för lagar. Så även för Godwins lag, enligt vilken jag - på grund av dina plumpa nazianspelningar - vunnit den här debatten.

Jag tänker dock återkomma i frågan om Latinamerika. Det finns nämligen skäl att revidera det i Sverige så utbredda demoniserandet av USA. För närvarande kallar dock plikten så du får ge dig till tåls en smula.

Vänliga hälsningar,
Kurt G. Rantzén

2007-05-16 @ 16:13:21
URL: http://kurranz.blogg.se
Postat av: August Torngren Wartin

Berätta nu för mig på vilket sätt ditt Wikipedia-citat understryker att människor med högt IQ, alternativt högst förvärvsinkomst, skulle vara de mest lämpliga att styra ett land?

Så länge du inte gör så, så är det, tekniskt sett jag som har vunnit. :)

Du undviker att svara på allt som är svårt att bemöta. Jag förstr dig. Med dina åsikter kan man inte göra annat.

2007-05-17 @ 13:48:36
Postat av: Atw

Återigen:

Berätta nu för mig på vilket sätt ditt Wikipedia-citat understryker att människor med högt IQ, alternativt högst förvärvsinkomst, skulle vara de mest lämpliga att styra ett land?

2007-05-17 @ 13:48:51
Postat av: Atw

Kanske borde upprepa så att det går in?

Berätta nu för mig på vilket sätt ditt Wikipedia-citat understryker att människor med högt IQ, alternativt högst förvärvsinkomst, skulle vara de mest lämpliga att styra ett land?

2007-05-17 @ 13:49:51
Postat av: Atw

Kul att jag upprepat det där sisådär en tio gånger och du fortfarande inte har svarat.
Det roligaste citatet av de alla är ändå följande:
''Jag finner det för övrigt inte nödvändigt att definiera 'intelligens' då sambandet mellan intelligens och förvärvsinkomst som sagt är väl dokumenterat.''
Mkt komiskt. Åtminstone skönt att du slutligen definierade denna intelligens, efter mycket tjat från min sida.
Mina argument:
- Det finns hundratals definitioner av intelligens i forskar världen. Många av större dignitet än den du talar om. I min värld.
- Det krävs många sorters intelligens för att kunna göra politiska analyser. Det krävs även faktiska erfarenheter av att leva under olika förhållanden.
- Människor med mycket pengar har genom historien visat sig vara mycket avskärmade från resten av samhället och därmed haft svårt, eller rentav struntat i, att försöka sätt sig in i hur vanligt folk har det.
- Det sättet du vill att ett samhälle ska styras på kommer tveklöst att skapa ett extremt segregerat, orättvist och fattigt samhälle byggt på motsättningar och missnöje.
Dessa var ett fåtal av de argument jag fört fram. Du har fortfarande inte svarat på ett enda.
Därmed är det avgjort vem som förlorat debatten.
Med vänliga hälsningar August
Ps. Berätta för mig på vilket sätt ditt Wikipedia-citat understryker att människor med högt IQ, alternativt högst förvärvsinkomst, skulle vara de mest lämpliga att styra ett land? Ds.

2007-05-17 @ 14:00:14
Postat av: LaRoma

Jag håller med dina åsikter. Död åt vänsterfjantar.

2007-05-24 @ 14:17:51
Postat av: Kurre

Tack LaRoma,
Jag ska berätta detta för mina åsikter - de blir säkert glada!
Bästa hälsningar,
Kurt G Rantzén

2007-05-24 @ 15:11:31
URL: http://kurranz.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback