Barbro omfördelar!

På Magasinet Neo:s utmärkta blogg läser jag om Kungsbacka kommuns projekt Barbro, i vilket ungdomar kan komma med förslag på olika fritidsprojekt som Barbro sedan betalar. Eh... som Neo:s Nicklas Lundblad så riktigt påpekar är det ju inte Barbro, utan vi alla som via skattesedeln bekostar hennes excesser.

Vilket för mig in på en aspekt som Lundblad glömmer nämna: fördelningsaspekten. De olika förlustelser som 'Barbro' så rundhänt tillhandahåller kommer ju knappast i första hand att utnyttjas av barnen till de skattebetalare som i sina anletens svett skrapar ihop pengarna till kalaset. Tvärtom kan man väl gissa att Barbros simhall, musiklokaler och liknande i första hand kommer att utnyttjas av de lägre samhällsskikten - de skikt som redan idag kvitterar ut ett rejält netto från det allmänna.

Det vore intressant att få se en mer systematisk analys av hur omfattande denna dolda omfördelning egentligen är - kanske i Magasinet Neo?

Andra bloggar om: , , .

Kommentarer
Postat av: ClaesW

Wow! Du har helt rätt! Stoppa omedelbart alla skattekronor som går till fattiga barn!

2007-01-30 @ 10:35:09
Postat av: ClaesW

När jag läste dina "gut feeling" inlägg på Eriks blogg trodde jag att du var en 17-årig spoling som inte hade så bra koll. När jag sedan upptäcker att du är 53 år blir jag direkt chockad! Hur kan man ha levt så länge och ändå veta så litet?

2007-01-30 @ 10:37:15
Postat av: Kurre

ClaesW, jag har redan noterat att du tycks ha mycket svårt att hålla dig till sakfrågorna i debatten. Så även här: först antyder du att jag skulle sagt att man ska "stoppa" alla skattekroner som går till fattiga barn och sedan ägnar du dig åt rena personangrepp.

Är dina åsikter verkligen så dåligt underbyggda?

Postat av: ClaesW

"Tvärtom kan man väl gissa att Barbros simhall, musiklokaler och liknande i första hand kommer att utnyttjas av de lägre samhällsskikten - de skikt som redan idag kvitterar ut ett rejält netto från det allmänna."

Du vill alltså inte stoppa alla skattekronor till de som inget har, du vill bara visa på hur mycket de "får" så att de sedan ska få lära sig att vara tacksamma?

2007-01-30 @ 15:49:48
Postat av: Kurre

Tja, det finns faktiskt tre poänger att göra här.

För det första har den svenska omfördelningen gått får långt. Forskning visar att man i Sverige bara kan bli rik genom lotterivinster, arv och liknande, men inte genom arbete. All politik som fortsätter i den riktningen är alltså fel, oavsett om det handlar om värnskatt eller simhallar.

För det andra: det finns ett underskott på information. Folk i allmänhet är dåligt informerade om hur stor del av deras inkomst skattmasen tar, och än sämre informerade om hur mycket av den offentliga konsumtionen som i själva verket är omfördelning (en elev på Rosengårdsskolan i Malmö får betydligt större resurser än en elev i Limhamn).

För det tredje, och där håller jag med mig, vore det faktiskt klädsamt med en viss tacksamhet från alla de som profiterar på denna skeva utjämningspolitik. Om vi inte kan ändra på politiken kan vi åtminstone få till stånd en attitydförändring - och även på den punkten vore mer information värdefull.

2007-01-30 @ 16:11:08
URL: http://kurranz.blogg.se
Postat av: August Torngren Wartin

Bäste Kurre

Jag är ledsen att behöva säga det, men dina värderingar är nog ändå mer konservativa än liberala.

- Du förespråkar en rösträtt graderad efter inkomst.
- Du blir indignerad över att hårt arbetande, men likväl dåligt bemedlade människor inte är tacksamma över att 53-åriga advokater delar med sig lite av sitt överflöd till dessa.
- Du tycker att arbetslösa borde sitta på gatan och tigga istället för att gå på a-kassa.

Om jag läser den här bloggen lite noggrannare kan jag förmodligen hitta många fler exempel.

2007-05-02 @ 17:23:32
Postat av: August Torngren Wartin

Johan Norberg skulle skaka på huvudet om han läste det du skriver här.

2007-05-02 @ 17:24:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback