Därför stödjer jag Järkeborns kandidatur

Det händer ofta att mina elever i Kurres politiska skola hör av sig till mig för att uttrycka sin uppskattning över mina lektioner. Nu senast fick jag ett s.k. e-postmeddelande ung dam från moderata ungdomsförbundet som berömmer mina redogörelser över nationalekonomin och själv beklagar sig över att ekonomipriset, som hos själv skriver, ”stödjer inkompetens”.

Den unga flickan gladde sig också över att jag engagerat mig i den unge moderaten Christoffer Järkeborns kampanj för att komma in i EU-parlamentet, vilket naturligtvis sågs som ”en bekräftelse att han är en riktigt skarp kandidat”.

För att åtgälda denna vänlighet tänkte jag därför passa på att här på min blogg särskilt formulera några kloka meningar om Järkeborns duglighet. Järkeborn arbetar till vardags som politiskt sakkunnig på justitiedepartementet och lyfter därför följdriktigt fram kravet på ”tuffare och kraftfullare åtgärder mot den organiserade brottsligheten” som det viktigaste kravet i sin kampanj. På sin mycket slagkraftiga blogg utrycker han också sin beundran för den amerikanska vicepresidentkandidaten Sarah Palin, vilket borgar för ett särskilt gott politiskt omdöme. Det är tryggt för oss liberaler att det finns anhängare till Pahlins kriminalpolitik på regeringskansliet. Förutom Pahlins arbete för ytterligare liberaliseringar av de amerikanska vapenlagarna vill jag framhålla hennes tydliga uppslutning till traditionstyngda alternativa påföljder för extremt grova brott. I detta sammanhang är jag övertygad om att Järkeborn kommer att arbeta för att även EU-länderna går i en liberal riktning och skärper straffen för alla brott där livstidsstraffet är den strängaste påföljden.

Andra bloggar om: , .


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback