Dags att toppa laget.

I idrottens värld är det ett vanligt grepp att "toppa laget" när det ser ut att vara på väg emot en säker förlust. För den borgerliga alliansen ser läget nu mycket mörkt ut och därför har det på senaste tiden i vänstermedia förekommit propåer om att Fredrik Reinfeldt måste 'toppa laget' för att överhuvud taget ha en chans i valet 2010. De förslag till personförändringar som framförts har emellertid varit starkt färgade av journalisternas politiska sympatier och skulle således snarare göra situationen än värre för den svårt sargade alliansen. Att Göran Greider överhuvud taget tillåts vara med och ge förslag på hur regeringen bör ombildas är ett sorgligt exempel på den svenska pressetikens förfall.

Med anledning av dessa absurda maktanspråk från vänsterns sida, har jag beslutat att själv ta till orda och ställa min expertis till alliansens förfogande. Således kommer jag under den kommande veckan, precis lagom till halvtid i mandatperioden, att i en serie bloggposter lägga fram ett förslag till en ny laguppställning som skulle kunna sopa golvet med vänstern i valet 2010 och därefter genomföra det liberala systemskifte Sverige så desperat behöver.

Mitt förslag till alliansen går i korthet ut på att lägga partiintressen åt sidan och istället skaka fram borgerlighetens allra största talanger -- oavsett partitillhörighet. I samma anda torde det vara uppenbart att vi måste lämna den kvoteringshysteri, som på senare år dessvärre fått fotfäste även inom borgerligheten, bakom oss, och rekrytera uteslutande baserat på kompetens. Nog är det trivsamt med piffiga kvinnliga ministrar som Nyamko Sabuni och Gunilla Carlsson, men när det handlar om den ansvarsfulla uppgiften att styra ett land är det faktiskt andra kvaliteter som hamnar i förgrunden.

Således kommer jag nu att presentera ministerlistan med tre ministrar åt gången. Uppmärksamma läsare har säkert noterat att vissa av de tilltänkta ministrarna redan börjat förbereda sig för de uppgifter som väntar, och lita på mig: vi kommer framöver att få se fler medlemsansökningar till allianspartierna från prominenta personer.

Andra bloggar om: , , .

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback