Lyssna av Norberg!

Fredrick Federleys duktiga assistent i riksdagen, Annie Johansson, förde nyligen på sin "blog" upp en fråga till debatt som jag menar att såväl Sveriges riksdag som vi liberala blog-kolleger måste ta på största allvar. Den så väna fröken Johansson påpekar att den uppkomna situationen kring FRA-lagen -- trots Johan Norbergs beklagliga felbedömningar -- faktiskt kräver en nyorientering i grundlagsutredningen:

"Johan Norberg förklarar också varför han väljer att röstskolka i nästa val - och detta är verkligen något att ta till sig för grundlagsutredningen som nu jobbar på med exempelvis fullt personval."

Jag är naturligtvis den förste att yrka bifall till detta påstående. Johan Norberg är en omistlig del av vår svenska demokrati, och skulle han göra allvar av sitt hot att röstskolka, finns risken att Alliansen för en lång tid framöver förlorar regeringsmakten. Det kan inte uteslutas, att det ursinne, som Norberg tidigare i bitska kampanjer riktat emot Maria Schottenius, Andreas Malm och andra journalister med tveksamma politiska kopplingar, nu skulle kunna komma att riktas emot Alliansens duktiga politiker. Kanske skulle Norberg genom s.k. spam-kampanjer, hat-blogar och andra typer av hot försöka ge sig på de forna bröderna i regeringen. Vi vet att det finns horder av unga, väldrillade och energiska liberaler runt om i landet som bara väntar på en signal från Norberg för att ge sig ut och hoppa på nästa offer.

Således är det av yttersta vikt att vi liberaler nu sluter leden och drar ett streck över Norbergs trista och företagsfientliga felsteg i FRA-frågan. Grundlagsutredningen bör organisera en hearing med Norberg själv och höra vilka grundlagsändringar han kräver för att återigen ställa sig till Alliansens förfogande. Jag skulle därför vilja föreslå att Fredrick Federley inledningsvis ges i uppdrag att sondera vilka krav Norberg kan tänkas ha: detta torde med den nya lagen kunna göras med avsevärt större precision än tidigare.  Själv skulle jag med min gedigna erfarenhet från det privata näringslivet gärna ställa mig till förfogande som medlare mellan grundlagsutredningen och Norberg.

Andra bloggar om , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback