Liberal Resedagbok

Jag läser hos Johnny Munkhammar hur han under ett kort besök i Berlin genast lägger märke till förfallet och sedan bygger en insiktsfull politisk analys på sina intryck. Jag förstår honom så väl. Vi som reser mycket internationellt i arbetet bygger upp en förmåga att snabbt insupa atmosfären i en stad, vilken också säger mycket om stämningen i landet.
 
Jag hade själv nyligen en liknande upplevelse, om än av det angenämare slaget. Jag var på affärsresa i Singapore, där dynamiken och kreativiteten slår emot en så snart man kommer ut från flygplatsen. Det är rent på gatorna, det finns inget klotter, och den som så mycket som spottar på gatan döms till dryga böter.

Se där vad ordning och reda, politisk stabilitet och ekonomisk liberalism kan göra för ett lands utveckling! Det är något helt annat än den rödgröna och nu svartröda röra som kört det tyska undret i botten.

Minns från mitt senaste besök i Berlin hur staden helt tagits över av samhällets avarter: punkare, arbetslösa, homosexuella och turkar. Folk sitter på kaféer dagarna i ända istället för att bidra till samhället och arbeta. Detta förvånar förstås inte, med tanke på att socialdemokrater och kommunister i stadens ledning har gjort den tyska huvudstaden bankrutt.

Den tyska arbetsmoralen tycks vara helt urartad och liberaldemokraternas gamla valbudskap "Erfülle deine Pflicht!" har aldrig varit mer aktuellt. Tyvärr har ju till och med liberaldemokraterna förfuskat sitt ideologiska arv från den epok då det tyska undret slog världen med häpnad.


Andra bloggar om: , , .


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback