Jag utmanar nakenchocken i bloggosfären!

Få böcker har i Sverige blivit så hyllad som Naomi Kleins ”Chockdoktrinen”:
  • vågar utan vidare utnämna den till den viktigaste bok [...] jag läst under åtminstone det senaste decenniet. Bengt Silfverstrand
  • Boken rekommenderas alltså starkt, och jag tror personligen att den kommer att påverka den politiska debatten i många år framöver, minst lika mycket som "No Logo" gjorde. Erik Svensson
  • Jag tycker att vi snart har en situation som påminner om den katastrofkapitalismen som Naomi Klein beskriver i sin makalöst kloka bok "Chockdoktrinen." Har du inte läst den än, må du nog snart ta och göra det. Marlene Olsson
  • Naomi Kleins bok ger oss en skrämmande inblick i hur politiken och storförtagen samarbetar och är sammanflätade i USA [...] jag råder alla som är det minsta intresserade av politik och vår samtidshistoria att läsa Naomi Kleins bok. Det är den värd! Ett hjärta rött
  • Att i det sammanhanget överhuvudtaget nämna nyliberalen Johan Norbergs grundlösa kritik av boken [...] säger mer om ledarskribentens sexistiska sätt att avfärda en seriös kvinnlig skribent än om Naomi Klein. Kritiken av Naomi Klein framstår som en talan i egen sjuk sak. Bo Widegren
  • Med en frenesi och utan så mycket som en antydan till nationellt motstånd har skatter sänkts, krig startats, marknader liberaliserats och katastrofer chockdoktrinerats. Ulf Svensson

Men som Johan Norberg i sin bok ”Allt om Naomi Kleins Nakenchock” visar är Kleins verk fyllt av förvrängningar, förfalskningar och lögner. Den som vill förändra och förbättra världen får ingen hjälp av Kleins verk, för den skildrar en verklighet som inte finns.

Jag utmanar er jag citerar ovan på debatt. Jag ensam mot er allihop – eller så många ni kan få ihop. Ni väljer datum, och tid; jag ordnar lokal och marknadsföring.

Jag anklagar er för att ha berömt och hyllat en av det senaste årtiondets mest okunniga och lögnaktiga böcker. Jag anklagar er för att ha missbrukat ert utrymme i bloggosfären till att ge positiv uppmärksamhet åt en bok som inte förklarar utan bara förvanskar. Jag anklagar er för att ha svikit er uppgift som intellektuella och kritiker när ni inte granskat Kleins påståenden. Så låt oss träffas och diskutera dessa viktiga frågor! Jag tror att den läsande allmänheten vill det.

Det går bra att anmäla intresse i kommentarstråden.* Jag ser fram emot en spännande debatt!

Andra bloggar om: , , , .

*) Vissa villkor som gäller för debatten kommer att meddelas så snart någon av de utpekade antagit utmaningen.

Kommentarer
Postat av: Marlene

Hej!



Är du verkligen så trött advokat?;-)

Menar du allvar som vill träffa mig IRL? Jag har så dåliga erfarenheter så det går jag inte med på. Fast nog hade det onekligen varit roligt att träffa tex min bloggkollega från Ett hjärta RÖTT. Jag är en blyg flicka. Nej jag vågar inte träffa dig, fast du är advokat! Kan man inte mötas här då, på din blogg här och nu, och de andra om och när helst de vill ?



När jag har pratat, oftast med någon moderat eller någon annan nyliberalfantast kan de säga liknande "Jag delar inte Naomi Kleins åsikter" kort och gott när jag undrar om de läst hennes bok.



Men Naomi Kleins bok är så mycket mer än blott hennes åsikter. Det är en faktaspäckad bok som hänvisar väldigt tydligt alla källförteckningar. Boken är genomarbetat på ett väldigt imponerande sätt och man kan se att författaren har lagt ner ett enormt jobb med hjälp av väldigt många vänner.



Den som ifrågasätter detta bör ju kunna motbevisa varenda fakta som hon har lagt ner. Och visa upp källförteckningar som stöder detta.





Postat av: Kerstin

Visst - kom an!

Jag ställer upp var som helst i Sverige bara det är i min hemkommun :-).

2008-10-16 @ 04:27:11
URL: http://www.alba.nu/motvallsbloggen/
Postat av: Erik Svensson

Ett så här korkat inlägg borde man egentligen inte kommentera, men jag instämmer med Kerstin: jag träffar dig gärna, bara det är i min hemkommun! F. ö. är utrymmet i bloggosfären i stort sett oändligt, så om du inte gillar mina inlägg om Naomi Klein tänker jag inte tvinga dig att läsa dem. Du kan ignorera dem, precis som jag ignorerar din ointressanta demagogiska högerblogg.

2008-11-22 @ 23:57:21
URL: http://www.biologyandpolitics.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback