Chile visar vägen!

I ett nytt blog-inlägg beskriver min aktade kollega Johnny Munkhammar hur han blivit inspirerad av den berömde chilenske liberalen José Piñera (med ett förflutet som arbetsmarknadsminister under president Augusto Pinochet) att tänka nytt på pensionsområdet. Munkhammars nya reformoptimism låter spännande. Som bekant har denne min mycket kompetente kollega redan målat upp spännande visioner om hur vi i framtiden kan arvodera våra far- och morföräldrar för att tillhandahålla sjukvård: ett alexanderhugg som i ett slag skulle göra såväl sjukförsäkring som pensionsförsäkring överflödiga.

I väntan på att ett sådant sinnrikt system kan införas föreslår Munkhammar att vi i ett första steg kopierar Chiles mycket lyckade pensionsreform. Där satte man år 1981 resolut stopp för omfördelningsvansinnet och införde ett system där envar sparar till sin egen ålderspension. Som jurist kan jag bara tillägga att man bör låta sig inspireras inte bara vad innehållet i reformen anbelangar, utan man bör också söka efterlikna de politiska och statsrättsliga förutsättningar som rådde i Chile vid reformens genomförande.

Jag är vidare övertygad om att Chile kan bli en förebild på en rad fler områden än detta. Således kan det antas att Jan Björklund kan lära sig en hel del om hur man skapar ordning i skolan av sin chilenske kollega från anno dazumal Rodolfo Stange. Vidare torde Sten Tolgfors kunna göra sig av med sitt olyckliga rykte som vekling och pacifist om han som rådgivare anlitade general Julio Canessa, vilken var verksam som minister i president Pinochets ministär.

Till sist: då jag vet att man håller på att bygga en ny nationalarena i Stockholm så tror jag också att kultur- och idrottsminister Lena Adelsohn Liljeroth av det chilenska exemplet kan lära hur man kan använda dylika arenor kreativt i syfte att att sätta sig i respekt hos opositionen.

Således vore det rimligt och önskvärt om regeringen tog kontakt med det Svensk-chilenska Sällskapet -- försåvitt detta fortfarande existerar -- i syfte att initiera ett djupare samarbete mellan Sverige och den tidens chilenska ledare.

Andra bloggar om: , , .

Kommentarer
Postat av: Kurt

Ett mycket bra förslag, även om det bara är en början, det bör naturligtvis utvidgas till andra områden än pensionsområdet. Det är ju hög tid att privatisera sjukförsäkringen, jag vill ju inte betala för att andra personer inte kan sköta sin hälsa, utan dra på sig cancer och andra sjukdomar.

Förövrigt tycker jag att Munkhammars maskinöversättning till engelska är imponerande bra, det är ju så praktiskt att kunna publicera allt på engelska nu trots att man inte behärskar språket.

2008-05-25 @ 08:52:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback