En inblick i den liberala tankeverkstaden

Väldigt många av oss som deltar i politikerveckan är så kallade konsulter på företag som arbetar med Public Relations (PR). Det är glädjande, om än ej förvånande, att se att så många av dessa konsulter också goda och pålitliga liberaler. I PR-företaget Hill and Knowltons journalistiskt mycket genomarbetade tidning Almedalstidningen berättar bolagets främste konsult (tillika VD för Munkhammar Advisory) bakgrunden till varför han blivit en så framgångsrik kommunikationsstrateg och ”policymaker”:


”Objektiva analyser och fakta är de bästa metoderna.”

Den som följer min ”blog” vet att jag aldrig varit sen med att ge Munkhammar rättmätiga hyllningar för hans breda politiska insikter i allt från modern sjukvårdspolitik , italiensk inrikespolitik och det chilenska pensionssystemet . Hur kan det då komma sig att liberaler som Munkhammar och jag själv är så mycket bättre än andra på att utforma framgångsrika politiska förslag och sedan kommunicera dem på rätt sätt? Svaret är att jag och Munkhammar är experter på denna nya form av ”policy making”, ”agendasättande" och kommunikationsstrategi. Jag ska därför ge mina blogläsare en exklusiv inblick i den liberala tankeverkstaden och förklara grunderna i vårt framgångsrika sätt att arbeta:


För det första utgår vi alltid från ett problem.
Det kan handla om prisökningar, arbetslöshet eller sådant som rör den egna välfärden. För det andra arbetar vi fram en analys av hur dessa problem ska kunna förstås. Vi vänder på alla stenar och tänker alltid i nya banor. Sedan tar vi vår utgångspunkt i två meningar som den berömde filosofen Robert Nozick skrev för drygt trettio år sedan:


”Två betydelsefulla resultat är att staten inte får använda sin tvångsapparat för att förmå vissa medborgare att hjälpa andra, eller för att förbjuda medborgarna att utföra vissa handlingar, för sitt
eget bästa eller sitt eget skydd.”


När vi kommit fram till denna objektiva analys, börjar vi, för det tredje, att på ett mycket kreativt sätt utforma nya politiska verktyg för politisk förändring (t.ex. att slopa skatter eller avreglera marknader). Just mångfalden av politiska lösningar gör att Munkammar och jag själv alltid framstår som så modigt oförutsägbara och nytänkande. Därefter utarbetar vi en lång räcka av fakta och argument som bevisar riktigheten i vår analys, och konsulterar då de mest aktade uppslagsverken. Allra sist vinnlägger vi oss om att presentera alla dessa fakta och objektiva analyser med en klar och enkel svensk meningsbyggnad (även i de fall som vi skriver på engelska).


Andra bloggar om: , , .

Kommentarer
Postat av: Anonym

Varför har du inte lagt ned än?

Postat av: Kurre

Bäste Jonas,



Om du tror att dina fräcka påhopp här i kommentarsfältet skall få mig att sluta "bloga", har du alldeles uppenbart underskattat den revolutionära kraft som finns i det liberala frihetsbudskapet.



Jag hoppas att saken därmed är färdigdiskuterad.



Bästa hälsningar,

Kurt G. Rantzén

2008-07-09 @ 18:34:28
URL: http://kurranz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback