Kina visar vägen

Jag hörde i morse min liberale meningsfrände Johan Norberg debattera i P1 Morgon med en vänsteryngling (vars namn jag tyvärr inte lade på minnet). Frågan som ventilerades var huruvida Sverige bör handla med Kina. Med liberalismen på sin sida hade Johan inga problem att kamma hem segern i denna viktiga debatt.

Handeln hör till de mest fundamentala av de mänskliga rättigheterna. Individens rätt att äga frukterna av sitt arbete måste naturligtvis också innefatta en oförytterlig rättighet att även utbyta sin egendom i samfärdsel med sina medmänniskor.

Att, som vänsterynglignen tycktes hävda, bojkotta KIna vore därför att förneka kineserna, en femtedel av världens befolkning, en basal människovärdighet, just när de börjat kasta av sig det kommunistiska oket.

Till yttermera visso är det ju så, vilket Johan förtjänstfullt påpekade, att vissa folkslag inte har uppnått den utvecklingsnivå och civilisationsgrad som krävs för att ett mer omfattande system av medborgerliga fri- och rättigheter ska kunna garanteras. Jag har tidigare här på bloggen belyst
betydelsen av politiskt ledarskap för ekonomisk utveckling och frihet, med den sydamerikanska tigerekonomin Chile som sedelärande exempel. Burma, Zimbabwe och Vitryssland, vilka nämndes i inslaget, tjänar som avskräckande exempel på motsatsen.

Kina har däremot under en stabil politisk regim gradvis kunnat införa den grundläggande kapitalistiska friheten, varpå mer sekundära fri- och rättigheter torde kunna börja införas i den mån det bidrar till en fortsatt utveckling av den kinesiska ekonomin. Att handla med Kina är därför snarast en skyldighet för oss i den mer privilegierade delen av världen.

Kommentarer
Postat av: angelica

Ja.... Jag kan hålla med dig, Kurt. Jag tycker nog också att det är bättre att handla med dom än att vända ryggen till Kina. Visst, det är mycket som inte är bra i Kina, men att inte handla med dom, gör ju inte saken bättre.
Tvärt om. Att handla innebär också att man kan ställa krav. Krav på facklig verksamhet, ej barnarbete med mera. Egentligen är jag mot facket... men det är en annan sak.
Det är lättare att ställa krav om man handlar än att ställa krav om man inte handlar! Det skulle han tänkt på, den där vänstersympatisören!!
Nåja, det finns folk för allt... och det blir ju inte världen bättre av...!!

2007-06-09 @ 20:51:08
Postat av: angelica

Kan tillägga, länken i texten fungerar inte. Inte för mig i alla fall!!

2007-06-09 @ 20:52:09
Postat av: Kurre

Tack Angelica!
Här ser det ut som att din kvinnliga intuition och min manliga logik lett fram till samma slutsats. Vilket borgar för att vi har rätt!
För övrigt vill jag passa på att tacka för ditt stöd gentemot ungdomarna som korat denna blogg till "Sveriges sämsta". Det är rörande att se din lojalitet. Tack, än en gång!
Beträffande den felande länken ska jag be min sekreterare att ta en titt imorgon. Den nya tekniken erbjuder båda möjligheter och hot, inte sant?
Bästa hälsningar,
Kurt G. Rantzén

Postat av: angelica

Tack Kurt!
Ja... det vill jag säga, det var ena riktiga bitska snorungar på det där forumet. Dom hugger på precis allting. Jag gör mitt bästa, men det känns inte riktigt som det räcker. Ja, vi får se hur det artar sig. Kanske dom lugnar ner sig lite!?
Mitt intryck är dock att de blir bara fler och fler. Alla på samma låga nivå. Det är tragiskt.

2007-06-11 @ 11:34:39
Postat av: Kurre

To remember international readers : This contribution am acting if that wes should greet the freedoms as capitalise given the Chinese people. Mine liberal colleague Johnny Munkhammar had had kindness that translate mine analysis to English. Here is chain:
http://www.munkhammar.org/?page=display_entry&ID=1708
Self able warmly recommend yourself that follow latter liberal advocate blogg.

2007-06-14 @ 17:40:34
Postat av: Kerstin

Visst ska vi handla med Kina, med tanke på att detta land kommer att utvecklas till en demokrati
i och med detta. Med Kuba är det ju en helt annan sak. Det landet utgör ju ett allvarligt militärt hot mot USA, så Kuba kan man förstås inte handla med och där torde fri handel inte kunna åstadkomma någon bätt... förlåt, där borde man... ja kanske skulle man behandla Kuba lite hårdare .. kanske eller....?

Hjälp, hur ska jag komma ur det här?

2007-12-10 @ 23:51:56
URL: http://www.alba.nu/motvallsbloggen/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback